• Młodzież w czasie pandemii
      • Młodzież w czasie pandemii

      • 27.05.2022 17:15
      • autor artykułu: Agata Damiana Daśko   

               Każdy człowiek chciałby żyć w spokoju, bez lęku, cierpienia, bez jakichkolwiek negatywnych emocji. Niestety jest to niemożliwe ponieważ lęk i strach są częścią naszego życia. Jestem nauczycielem od ponad 20 lat i większość czasu pracowałam z nastolatkami. Temat lęku przewijał się w wielu rozmowach z młodzieżą.

      •            Do stworzenia i przeprowadzenia ankiety o lęku skłoniła mnie obserwacja sytuacji w jakiej znalazł się cały świat a szczególnie młodzież.

         

                 Pandemia COVID -19 to sytuacja kryzysowa, w której młodzi ludzie doświadczali silnego lęku przed zakażeniem się lub zakażeniem innych osób, szczególnie osób najbliższych. Potencjalnym źródłem niepokoju nastolatków była również nietypowa sytuacja związana z zamknięciem szkół, brakiem kontaktów z rówieśnikami z dystansem społecznym. Dodatkowo kwarnatanna w domu, brak aktywności na świeżym powietrzu, duże obciążenia nauką powodowały większe obciążenie psychiczne i emocjonalne.

         

                 Badanie zostało przeprowadzono w maju 2021 roku, (młodzież wróciła do nauczania stacjonarnego) w dwóch szkołach w Świnoujściu oraz w jednej szkole w Szczecinie. Razem przebadano 85 uczniów w wieku 12-13 lat.

         

               Celem badania było pokazanie, które czynniki związane z pandemią (obawy o zdrowie, ograniczenia) okazały się dla uczniów najtrudniejsze oraz weryfikacja różnic w zakresie nasilenia lęku u dziewcząt i chłopców.

         

                  Wnioski

         

             Na pytanie: Czego się obawiasz? Młodzież odpowiedziała, że najbardziej obawia się powrotu do lockdownu, zarażenie bliskich covidem, chodzenia do szkoły. Jednak w tych obawach jest również pozytywna wiadomość.

         

               Na pytanie: Czego najbardziej brakowało ci w czasie pandemii? Młodzi w przeważającym stopniu wskazali na spotkania ze znajomymi. Świadczy to o tym, że relacje rówieśnicze są dla nich bardzo ważne, cenią sobie spotkania w realnym, a nie tylko w świecie wirtualnym. Dlatego można przypuszczać, że najbardziej obawiają się powrotu izolacji.

         

                Dobrą wiadomością jest również to, że na drugim miejscu brakowało nastolatkom wychodzenia na dwór czyli aktywności fizycznej, która dla ich właściwego rozwoju psychicznego jak i fizycznego jest niezbędna.

         

                Jako trzecią obawę młodzi wskazali na „chodzenie do szkoły”. Może to być związane ze strachem przed zarażeniem się covidem. Aczkolwiek w pytaniu o to, co dzisiaj cię martwi zdecydowanie respondenci wskazali na powrót do zajęć. Może to wskazywać na strach przed słabszymi wynikami w nauce, a co więcej przed trudnościami na egzaminach ósmoklasisty. Zwłaszcza, że pytani o to czy zgadzają się z opinią dorosłych, że przez covid nauka była słabsza odpowiedzieli zdecydowanie twierdząca.

         

               Zadowalającym wnioskiem z tej ankiety jest to, że w pytaniach o kontakt z rodziną w czasie pandemii nastolatkowie wskazywali na dobre relacje z rodzicami, na większą ilość czasu spędzaną z najbliższymi.

         

               Na pytania, o to, co cię dzisiaj cieszy, co sprawia ci radość, młodzież na pierwszy miejscu wskazywała „spotkania ze znajomymi” a na kolejnych „powrót do różnych aktywności”, „inne” oraz na ostatnim „powrót do szkoły”. Radość z powrotu do tego czego najbardziej im brakowało potwierdziło pytanie: Czy jesteś szczęśliwy? Odpowiedzi oscylowały pomiędzy średnio – dużo – całkowicie.

         

                Analizując odpowiedzi zauważyłam, że znacznie trudniej z czasem pandemii poradziły sobie dziewczęta. Wykazywały wyższy procent lęku o najbliższych, przed powrotem do szkoły i niskimi wynikami w nauce, przed zarażeniem covidem. Bardziej boją się przyszłości i są mniej szczęśliwe od chłopców.

         

                 Przełożyło się to również na pytanie o pracę nad swoim życiem, aby było lepsze.

         

                U dziewcząt zaobserwowałam spadek chęci do pracy nad ulepszaniem swojego życia.

         

               Pandemia miała duży wpływ na psychikę młodzieży i ważnym byłoby, aby być z nimi na różne sposoby, chociażby przez

         

        • inicjowanie rozmów z nastolatkami - m.in. na temat sytuacji w szkole i trudności związanych z powrotem do nauki stacjonarnej, okazywać zainteresowanie i zrozumienie,

         

        • rozmawianie z młodymi o sposobach radzenia sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami,

         

        • rozmawianie o pozytywach związanych z nauką w szkole i celebrowanie jego sukcesów,

         

        • zachęcanie nastolatków do aktywności kreatywnych, które pomagają wyrazić uczucia.

         

         

         

        Życzę dużo cierpliwości w słuchaniu nastolatków.

         

        Agata Daśko

         

         

         

        https://zlo-jaworzno.pl/lek-wsrod-dzieci-i-nastolatkow-i-jego-katalizator-pandemia-covid/

         

        https://zdrowie.pap.pl/rodzice/wplyw-pandemii-na-zdrowie-psychiczne-dzieci-i-mlodziezy

         

        Psychologia i psychiatria kliniczna, Lęk, depresja poczucie kontroli zdrowia u uczniów szkół średnich w dobie pandemii COVID -19

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 Im. Majora Henryka Sucharskiego w Świnoujściu
      • Tel./Fax: 091-321 52 32 kom.727712558
      • 72-602 Świnoujście ul. Białoruska 2 Poland
      • pedagogszkolanr2@gmail.com kom. 727 797 161
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • liczba odwiedzin: 7831