Bezpieczny Internet
- 01.04.2020 10:52
Internet to jedno z najważniejszych mediów wykorzystywanych do pracy, nauki i rozrywki. Ma wiele zalet, niestety może być wykorzystywany również do szkodliwych, złośliwych czy przestępczych działań.
Na zagrożenia występujące w Sieci narażony jest każdy użytkownik Internetu, jednak szczególnie podatne na wszelkie wpływy, również te szkodliwe i niepożądane, są dzieci.Jak pokazują badania dotyczące kontaktów dzieci z niebezpiecznymi treściami (kampania społeczna „Dziecko w Sieci”, Gemius S.A. 2007): 71 proc. dzieci trafiło na materiały pornograficzne (63 proc. przypadkowo), 51 proc. - na materiały z brutalnymi scenami przemocy (61 proc. przypadkowo), 28 proc. - na materiały propagujące przemoc i nietolerancję (74 proc. przypadkowo). Jedynie 10 proc. dzieci deklaruje, że podczas korzystania z Sieci sprawują nad nimi opiekę dorośli.
Jak rozpoznać, że dziecko nadużywa Internetu?
- rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z Internetu;
- długotrwałe sesje w sieci;
- wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w Internecie;
- zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/Internetu;
- korzystanie z Internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;
- powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem Internetu;
- izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez Internet;
- monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę;
- przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;
- wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy, itp. ;
- korzystanie z Internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.
Jak reagować?
- Nazwać problem. Porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi się w jego zachowaniu.
- Zdiagnozować trudne sytuacje, w których dziecko sięga po Internet – wspólnie z dzieckiem poszukać alternatywnych działań bez wykorzystania sieci.
- Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.
- Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z Internetu. Warto wraz z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem.
- Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanego w Internecie.
- Odłączyć Internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu.
- Wyjaśnić dziecku przyczyny ograniczenia lub odłączenia Internetu.
- Skontaktować się z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).
Pamiętaj:
- ustal z dzieckiem zasady korzystania z sieci (czas, treści/formy korzystania z sieci, równowaga w aktywnościach online i offline)
- obserwuj dziecko
- reaguj w sytuacji podejrzenia uzależnienia
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły