• Bezpieczny Internet
      • Bezpieczny Internet

      • 01.04.2020 10:52
      • Internet to jedno z najważniejszych mediów wykorzystywanych do pracy, nauki  i rozrywki. Ma wiele zalet, niestety może być wykorzystywany również do szkodliwych, złośliwych czy przestępczych działań.

      • Na zagrożenia występujące w Sieci narażony jest każdy użytkownik Internetu, jednak szczególnie podatne na wszelkie wpływy, również te szkodliwe i niepożądane, są dzieci.Jak pokazują badania dotyczące kontaktów dzieci z niebezpiecznymi treściami (kampania społeczna „Dziecko w Sieci”, Gemius S.A. 2007): 71 proc. dzieci trafiło na materiały pornograficzne (63 proc. przypadkowo), 51 proc. -  na materiały z brutalnymi scenami przemocy (61 proc. przypadkowo), 28 proc. - na materiały propagujące przemoc  i nietolerancję (74 proc. przypadkowo). Jedynie 10 proc. dzieci deklaruje, że podczas korzystania z Sieci sprawują nad nimi opiekę dorośli.

         

        Jak rozpoznać, że dziecko nadużywa Internetu?

        • rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z Internetu;
        • długotrwałe sesje w sieci;
        • wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w Internecie;
        • zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/Internetu;
        • korzystanie z Internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;
        • powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem Internetu;
        • izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez Internet;
        • monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę;
        • przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;
        • wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy, itp. ;
        • korzystanie z Internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.

         Jak reagować?

        • Nazwać problem. Porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi się w jego zachowaniu.
        • Zdiagnozować trudne sytuacje, w których dziecko sięga po Internet – wspólnie z dzieckiem poszukać alternatywnych działań bez wykorzystania sieci.
        • Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.
        • Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z Internetu. Warto wraz  z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem.
        • Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanego w Internecie.
        • Odłączyć Internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu.
        • Wyjaśnić dziecku przyczyny ograniczenia lub odłączenia Internetu.
        • Skontaktować się z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).

        Pamiętaj:

        • ustal z dzieckiem zasady korzystania z sieci (czas, treści/formy korzystania z sieci, równowaga w aktywnościach online i offline)
        • obserwuj dziecko
        • reaguj w sytuacji podejrzenia uzależnienia
      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 Im. Majora Henryka Sucharskiego w Świnoujściu
      • Tel./Fax: 091-321 52 32 kom.727712558
      • 72-602 Świnoujście ul. Białoruska 2 Poland
      • pedagogszkolanr2@gmail.com kom. 727 797 161
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • liczba odwiedzin: 42204