Odrabianie zadań domowych
- 22.04.2020 07:35
SYSTEMATYCZNE ODRABIANIE ZADAŃ DOMOWYCH
Odrabianie lekcji przez z dziecko jest niezwykle ważnym elementem procesu nauczania i wychowania, ponieważ przygotowuje dziecko do samokształcenia. Wypełnianie obowiązków szkolnych i domowych wymaga przyzwyczajania dzieci od najmłodszych lat, ponieważ nawyki wykształcone we wczesnych latach szkolnych są najtrwalsze.
Jak zatem rodzic może pomóc dziecku?
Przede wszystkim nie stojąc nad dzieckiem przez cały czas odrabiania lekcji. Podstawą jest tutaj przyzwyczajenie dziecka do dobrej organizacji pracy, a więc wykonywanie jej w określonym czasie. To rodzic musi ustalić proporcję pomiędzy czasem, który dziecko spędza na zabawie, a innymi obowiązkami. Czasami dzieci potrzebują tak niewiele, bo zaledwie zachęty.
Najlepszą pomocą rodziców, jest zatem pobudzenie dziecka do działania, dyskretne naprowadzenie i po prostu zwykłe zainteresowanie nauką. Należy jednak pamiętać, że wykonanie za dziecko pracy domowej działa jedynie na jego szkodę
i przyzwyczaja do nieuczciwości. Jak wspomniałam powyżej, że nad dzieckiem nie należy stać, wystarczy dyskretna obserwacja w pobliżu, tak aby dziecko wiedziało, że w razie trudności może się zwrócić do rodzica, a także kontrola po odrobieniu zadania. Proszę, by w przypadku błędów, nakłonić dziecko to samodzielnego sprawdzenia zadania ponownie, a gdy to nie pomoże stosujmy pytania pomocnicze, które będą naprowadzały dziecko. Jaką ono będzie miało satysfakcję, że samo poradziło sobie z trudnością! Wdrażanie do takiej samodzielności może być przyjemnością, jeżeli tylko dziecko będzie przekonane o prawdziwym zainteresowaniu rodzica jego nauką, a także dostrzeganiem jego nie tylko sukcesów, ale przede wszystkim wysiłków. Rodzic musi pamiętać, że czas zabawy, odpoczynku, posiłku powinien być ustalony – stały, aby podczas odrabiania zadań domowych dziecku nie zakłócały spokoju inne sprawy. W ten oto prosty sposób praca domowa i szkolna nauka otrzymuje rangę ważnych spraw, ucząc dziecko poważnego traktowania swoich obowiązków. Jest to również gwarancja, że w najbliższej i w tej dalszej przyszłości dzieci będą w stanie samodzielnie i racjonalnie zaplanować swój czas.Opracowała:
Ewa Rutkowska
Źródła:
Kozak Halina: „Organizacja pracy domowej uczniów klas początkowych” ; W-wa 1984
Kujawiński Jerzy: „Doskonalenie pracy lekcyjno-domowej w klasach początkowych”; WSiP 1990
https://www.profesor.pl/publikacja,9917,Artykuly,Organizacja-pracy-domowej-ucznia
https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU9734
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły