• Odrabianie zadań domowych
      • Odrabianie zadań domowych

      • 22.04.2020 07:35
      • SYSTEMATYCZNE ODRABIANIE ZADAŃ DOMOWYCH

         

        Odrabianie lekcji przez z dziecko jest niezwykle ważnym elementem procesu nauczania i wychowania, ponieważ przygotowuje dziecko do samokształcenia. Wypełnianie obowiązków szkolnych i domowych wymaga przyzwyczajania dzieci od najmłodszych lat, ponieważ nawyki wykształcone we wczesnych latach szkolnych są najtrwalsze.

      •  Jak zatem rodzic może pomóc dziecku?

        Przede wszystkim nie stojąc nad dzieckiem przez cały czas odrabiania lekcji. Podstawą jest tutaj przyzwyczajenie dziecka do dobrej organizacji pracy, a więc wykonywanie jej w określonym czasie. To rodzic musi ustalić proporcję pomiędzy czasem, który dziecko spędza na zabawie, a innymi obowiązkami. Czasami dzieci potrzebują tak niewiele, bo zaledwie zachęty.

        Najlepszą pomocą rodziców, jest zatem pobudzenie dziecka do działania, dyskretne naprowadzenie i po prostu zwykłe zainteresowanie nauką. Należy jednak pamiętać, że wykonanie za dziecko pracy domowej działa jedynie na jego szkodę
        i przyzwyczaja do nieuczciwości. Jak wspomniałam powyżej, że nad dzieckiem nie należy stać, wystarczy dyskretna obserwacja w pobliżu, tak aby dziecko wiedziało, że w razie trudności może się zwrócić do rodzica, a także kontrola po odrobieniu zadania. Proszę, by w przypadku błędów, nakłonić dziecko to samodzielnego sprawdzenia zadania ponownie, a gdy to nie pomoże stosujmy pytania pomocnicze, które będą naprowadzały dziecko. Jaką ono będzie miało satysfakcję, że samo poradziło sobie z trudnością! Wdrażanie do takiej samodzielności może być przyjemnością, jeżeli tylko dziecko będzie przekonane o prawdziwym zainteresowaniu rodzica jego nauką, a także dostrzeganiem jego nie tylko sukcesów, ale przede wszystkim wysiłków. Rodzic musi pamiętać, że czas zabawy, odpoczynku, posiłku powinien być ustalony – stały, aby podczas odrabiania zadań domowych dziecku nie zakłócały spokoju inne sprawy. W ten oto prosty sposób praca domowa i szkolna nauka otrzymuje rangę ważnych spraw, ucząc dziecko poważnego traktowania swoich obowiązków. Jest to również gwarancja, że w najbliższej i w tej dalszej przyszłości dzieci będą w stanie samodzielnie i racjonalnie zaplanować swój czas.

        Opracowała:

        Ewa Rutkowska

         

        Źródła:

        Kozak Halina: „Organizacja pracy domowej uczniów klas początkowych” ; W-wa 1984

        Kujawiński Jerzy: „Doskonalenie pracy lekcyjno-domowej w klasach początkowych”; WSiP 1990

        https://www.profesor.pl/publikacja,9917,Artykuly,Organizacja-pracy-domowej-ucznia

        https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU9734

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 Im. Majora Henryka Sucharskiego w Świnoujściu
      • Tel./Fax: 091-321 52 32 kom.727712558
      • 72-602 Świnoujście ul. Białoruska 2 Poland
      • pedagogszkolanr2@gmail.com kom. 727 797 161
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • liczba odwiedzin: 42209