• Procedura funkcjonowania  biblioteki
      • Procedura funkcjonowania biblioteki

      • 06.06.2020 23:23
      • Załącznik nr 3

        do Zarządzenia Dyrektora nr 26/2019/2020

        z dnia 19.05.2020 r.

        w Szkole Podstawowej nr 2

        w Świnoujściu

         

        Procedura funkcjonowania  biblioteki
        w Szkole Podstawowej nr 2 im. majora Henryka Sucharskiego
        w Świnoujściu

      • Wytyczne w sprawie działalności biblioteki szkolnej

        1. Bibliotekarz  przebywa w bibliotece w maseczce/przyłbicy i rękawiczkach. Nosi osłonę nosa i ust,  oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
        2. Bibliotekarz zachowuje bezpieczną odległości od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry, minimum 1,5 m).
        3. Regularnie po  każdym przyjęciu książek i podręczników zdezynfekowany jest blat
          i rękawice bibliotekarza.
        4. W miarę możliwości pomieszczenie jest wietrzone.
        5.  W bibliotece (lub przy wyznaczonym do zwrotu stanowisku) może przebywać jeden czytelnik w masce lub innym zabezpieczeniu. Pozostali stoją na zewnątrz  przynajmniej 2 m od siebie.
        6. Przed wejściem do biblioteki umieszczona jest informacja o zachowaniu bezpiecznej odległości.
        7. Czytelnicy nie mają wolnego dostępu do półek. Zbiory biblioteczne, które uczeń chce wypożyczyć podaje wyłącznie bibliotekarz.
        8. Czytelnia i stanowiska komputerowe nie będą udostępniane.
        9. Uczniowie mają możliwość zamówienia wybranej książki z biblioteki za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub telefonicznie i umówienia jej odbioru
          w szkole. 
        10. W przypadku pojawienia się stwierdzonego zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników mających kontakt ze zbiorami, konieczne jest zachowanie kwarantanny na 10 dni do 2 tygodni i wyłączenie z użytkowania tej części zbiorów,
          z którymi pracownik miał kontakt.

         

        Realizacja przyjmowania zwrotów materiałów bibliotecznych przez nauczyciela bibliotekarza.

        1. Okres kwarantanny  przyniesionej książki wynosi 3 dni.
        2. Kwarantannie podlegają wszystkie książki, podręczniki i inne materiały biblioteczne.
        3.  Zwrócone książki i podręczniki  są złożone w wyznaczonym w szkole miejscu:
        • Sala nr 21
        1. Odizolowane egzemplarze  oznacza się datą zwrotu i wyłącza się z wypożyczania do czasu zakończenia kwarantanny, po tym okresie włączone są  do użytkowania.
           W dalszym ciągu przy kontakcie z egzemplarzami stosuje się  rękawiczki.
        2. Egzemplarzy zwracanych do biblioteki nie dezynfekuje się  preparatami dezynfekcyjnymi opartymi na detergentach i alkoholu. Nie stosuje ozonu do dezynfekcji książek ze względu na szkodliwe dla materiałów celulozowych właściwości utleniające oraz nie naświetla się książek lampami UV.
        3. Obsługa czytelnika jest  ograniczona do minimum, tj. do wydania wcześniej zamówionych (np. online/tel.) książek w wyznaczonym w szkole miejscu. Podpisane imieniem i nazwiskiem książki, czekają na odbiór czytelnika.

         

        Rozwązania praktyczne

        1. Nauczyciel bibliotekarz ustala z dyrektorem szkoły zasady zwrotu książek
          i podręczników oraz terminy ich oddania do biblioteki szkolnej (Zał. nr 1 Harmonogram). W miarę możliwości prosi się o zachowanie wyznaczonych uczniom terminów do dokonywania zwrotów podręczników i książek (w celu uniknięcia grupowania się osób).
        2. W sytuacji problemów ze zwrotem podręczników i książek w wyznaczonym Harmonogramem terminie, będzie możliwość przekazania ich innego dnia (niż wyznaczony dla klasy) bibliotekarzowi, a w przypadku jego nieobecności innemu pracownikowi szkoły.
        3. Nauczyciel bibliotekarz za pośrednictwem wychowawcy  powiadamia uczniów lub rodziców przez wybrane kanały kontaktu o terminach zwrotów książek
          i podręczników oraz możliwościach ich odkupienia lub zapłacenia za książki.
        4. Przypomina się uczniom/rodzicom zasady zwrotu wypożyczonych podręczników
           i książek zgodnie z zapisami regulaminów (zwrot podręczników w kompletach, usunięcie foliowych okładek, usuniecie zapisanych ołówkiem notatek, zwrócenie uwagi na czystość i estetykę książki - wyprostowane pogięte kartki, sklejone rozdarcia).
        5. Za książki zniszczone lub zagubione rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do odkupienia książki.
        6. Uczeń/rodzic dokonujący zwrotu podręczników/książek powinien być w maseczce
           i rękawiczkach.
        7. Osoby dokonujące zwrotu książek muszą być poinformowane o określonym sposobie przekazania zbiorów (Zał. nr 2):
        • podręczniki zapakowane w reklamówkach/folii należy opisać na kartce
          i przykleić
          (taśmą klejącą lub przytwierdzoną w inny bezpieczny przed zgubieniem sposób) na zewnątrz:. Należy wpisać niezbędne dane: imię, nazwisko ucznia, klasa, tytuł zwracanej książki, numer inwentarzowy, tj. numer na stronie tytułowej książki obok pieczątki Biblioteki Szkolnej (np. j. polski – nr 1789/P4).
        • na kartce wpisujemy też  liczbę oddawanych podręczników i innych książek.

        Wypełnienie powyższych danych udostępnia się uczniom (online przez wychowawców). Załącznik Nr 2, który można wydrukować bądź samodzielnie/ręcznie sporządzić taką etykietę wg podanego wzoru.
        Tak opisane zwroty podręczników i innych książek są odkładane przez nauczyciela bibliotekarza ( lub innego pracownia szkoły) na czas kwarantanny (3 dni).

        1. Osoba zwracająca podręczniki przychodzi z własnym długopisem
          i własnoręcznym  podpisem na sporządzonej przez bibliotekarza liście (danej klasy) potwierdza ich zwrot.
        2. Po upływie kwarantanny nauczyciel bibliotekarz we współpracy z wychowawcą dokonuje oceny stanu technicznego i ilościowego zwróconych podręczników.
          W sytuacji stwierdzenia braków lub zniszczenia rodzic zobowiązany jest do zakupu nowego egzemplarza, o czym zostanie poinformowany przez wychowawcę telefonicznie lub za pomocą innych narzędzi komunikacji (o czym mówi pkt 5).

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Zał. 2. Wzór  - Karta zwrotu podręczników

         

        .......................................................
                 Nazwisko i imię ucznia    

        Klasa:   ………………..

        Wychowawca……………………………............                            

        Nr telefonu do rodzica/opiekuna ucznia ....................................

        Liczba  podręczników ........... i innych książek .........

        Przedmiot i nr inwentarzowy :tj. numer na stronie tytułowej książki obok pieczątki
        Biblioteki Szkolnej
         np.: j. polski  -  nr 1789/P4

        J. polski -  ............ ................................

        Matematyka........... .............................

        Historia........... .....................................

        Przyroda/Biologia..................................

        Geografia ..............................................

        Fizyka....................................................

        Chemia .................................................

        Muzyka..................................................

        Technika................................................

        Plastyka  ………………………………

        Informatyka...........................................

        WOS.......................................................

        J. angielski ..............................................

        j. niemiecki..............................................

        EDB........................................................

        inne książki z biblioteki:

         

        .................................................................................................................................................

         

        ...................................................................................………………………………………...

         

        Data i  podpis osoby zwracającej

         

        ....................................................

        Wzór karty zwrotu książek - Pobierz (PDF)

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 Im. Majora Henryka Sucharskiego w Świnoujściu
      • Tel./Fax: 091-321 52 32 kom.727712558
      • 72-602 Świnoujście ul. Białoruska 2 Poland
      • pedagogszkolanr2@gmail.com kom. 727 797 161
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • liczba odwiedzin: 32572