Procedura funkcjonowania biblioteki
- 06.06.2020 23:23
Załącznik nr 3
do Zarządzenia Dyrektora nr 26/2019/2020
z dnia 19.05.2020 r.
w Szkole Podstawowej nr 2
w Świnoujściu
Procedura funkcjonowania biblioteki
w Szkole Podstawowej nr 2 im. majora Henryka Sucharskiego
w ŚwinoujściuWytyczne w sprawie działalności biblioteki szkolnej
- Bibliotekarz przebywa w bibliotece w maseczce/przyłbicy i rękawiczkach. Nosi osłonę nosa i ust, oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
- Bibliotekarz zachowuje bezpieczną odległości od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry, minimum 1,5 m).
- Regularnie po każdym przyjęciu książek i podręczników zdezynfekowany jest blat
i rękawice bibliotekarza. - W miarę możliwości pomieszczenie jest wietrzone.
- W bibliotece (lub przy wyznaczonym do zwrotu stanowisku) może przebywać jeden czytelnik w masce lub innym zabezpieczeniu. Pozostali stoją na zewnątrz przynajmniej 2 m od siebie.
- Przed wejściem do biblioteki umieszczona jest informacja o zachowaniu bezpiecznej odległości.
- Czytelnicy nie mają wolnego dostępu do półek. Zbiory biblioteczne, które uczeń chce wypożyczyć podaje wyłącznie bibliotekarz.
- Czytelnia i stanowiska komputerowe nie będą udostępniane.
- Uczniowie mają możliwość zamówienia wybranej książki z biblioteki za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub telefonicznie i umówienia jej odbioru
w szkole. - W przypadku pojawienia się stwierdzonego zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników mających kontakt ze zbiorami, konieczne jest zachowanie kwarantanny na 10 dni do 2 tygodni i wyłączenie z użytkowania tej części zbiorów,
z którymi pracownik miał kontakt.
Realizacja przyjmowania zwrotów materiałów bibliotecznych przez nauczyciela bibliotekarza.
- Okres kwarantanny przyniesionej książki wynosi 3 dni.
- Kwarantannie podlegają wszystkie książki, podręczniki i inne materiały biblioteczne.
- Zwrócone książki i podręczniki są złożone w wyznaczonym w szkole miejscu:
- Sala nr 21
- Odizolowane egzemplarze oznacza się datą zwrotu i wyłącza się z wypożyczania do czasu zakończenia kwarantanny, po tym okresie włączone są do użytkowania.
W dalszym ciągu przy kontakcie z egzemplarzami stosuje się rękawiczki. - Egzemplarzy zwracanych do biblioteki nie dezynfekuje się preparatami dezynfekcyjnymi opartymi na detergentach i alkoholu. Nie stosuje ozonu do dezynfekcji książek ze względu na szkodliwe dla materiałów celulozowych właściwości utleniające oraz nie naświetla się książek lampami UV.
- Obsługa czytelnika jest ograniczona do minimum, tj. do wydania wcześniej zamówionych (np. online/tel.) książek w wyznaczonym w szkole miejscu. Podpisane imieniem i nazwiskiem książki, czekają na odbiór czytelnika.
Rozwązania praktyczne
- Nauczyciel bibliotekarz ustala z dyrektorem szkoły zasady zwrotu książek
i podręczników oraz terminy ich oddania do biblioteki szkolnej (Zał. nr 1 Harmonogram). W miarę możliwości prosi się o zachowanie wyznaczonych uczniom terminów do dokonywania zwrotów podręczników i książek (w celu uniknięcia grupowania się osób). - W sytuacji problemów ze zwrotem podręczników i książek w wyznaczonym Harmonogramem terminie, będzie możliwość przekazania ich innego dnia (niż wyznaczony dla klasy) bibliotekarzowi, a w przypadku jego nieobecności innemu pracownikowi szkoły.
- Nauczyciel bibliotekarz za pośrednictwem wychowawcy powiadamia uczniów lub rodziców przez wybrane kanały kontaktu o terminach zwrotów książek
i podręczników oraz możliwościach ich odkupienia lub zapłacenia za książki. - Przypomina się uczniom/rodzicom zasady zwrotu wypożyczonych podręczników
i książek zgodnie z zapisami regulaminów (zwrot podręczników w kompletach, usunięcie foliowych okładek, usuniecie zapisanych ołówkiem notatek, zwrócenie uwagi na czystość i estetykę książki - wyprostowane pogięte kartki, sklejone rozdarcia). - Za książki zniszczone lub zagubione rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do odkupienia książki.
- Uczeń/rodzic dokonujący zwrotu podręczników/książek powinien być w maseczce
i rękawiczkach. - Osoby dokonujące zwrotu książek muszą być poinformowane o określonym sposobie przekazania zbiorów (Zał. nr 2):
- podręczniki zapakowane w reklamówkach/folii należy opisać na kartce
i przykleić (taśmą klejącą lub przytwierdzoną w inny bezpieczny przed zgubieniem sposób) na zewnątrz:. Należy wpisać niezbędne dane: imię, nazwisko ucznia, klasa, tytuł zwracanej książki, numer inwentarzowy, tj. numer na stronie tytułowej książki obok pieczątki Biblioteki Szkolnej (np. j. polski – nr 1789/P4). - na kartce wpisujemy też liczbę oddawanych podręczników i innych książek.
Wypełnienie powyższych danych udostępnia się uczniom (online przez wychowawców). Załącznik Nr 2, który można wydrukować bądź samodzielnie/ręcznie sporządzić taką etykietę wg podanego wzoru.
Tak opisane zwroty podręczników i innych książek są odkładane przez nauczyciela bibliotekarza ( lub innego pracownia szkoły) na czas kwarantanny (3 dni).- Osoba zwracająca podręczniki przychodzi z własnym długopisem
i własnoręcznym podpisem na sporządzonej przez bibliotekarza liście (danej klasy) potwierdza ich zwrot. - Po upływie kwarantanny nauczyciel bibliotekarz we współpracy z wychowawcą dokonuje oceny stanu technicznego i ilościowego zwróconych podręczników.
W sytuacji stwierdzenia braków lub zniszczenia rodzic zobowiązany jest do zakupu nowego egzemplarza, o czym zostanie poinformowany przez wychowawcę telefonicznie lub za pomocą innych narzędzi komunikacji (o czym mówi pkt 5).
Zał. 2. Wzór - Karta zwrotu podręczników
.......................................................
Nazwisko i imię uczniaKlasa: ………………..
Wychowawca……………………………............
Nr telefonu do rodzica/opiekuna ucznia ....................................
Liczba podręczników ........... i innych książek .........
Przedmiot i nr inwentarzowy :tj. numer na stronie tytułowej książki obok pieczątki
Biblioteki Szkolnej np.: j. polski - nr 1789/P4J. polski - ............ ................................
Matematyka........... .............................
Historia........... .....................................
Przyroda/Biologia..................................
Geografia ..............................................
Fizyka....................................................
Chemia .................................................
Muzyka..................................................
Technika................................................
Plastyka ………………………………
Informatyka...........................................
WOS.......................................................
J. angielski ..............................................
j. niemiecki..............................................
EDB........................................................
inne książki z biblioteki:
.................................................................................................................................................
...................................................................................………………………………………...
Data i podpis osoby zwracającej
....................................................
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły