Prawidłowy rozwój mowy
- 03.04.2020 10:56
- WARUNKI DO PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY DZIECKA W WIEKU SZKOLNYM
- Prawidłowy rozwój mowy w wieku niemowlęcym i przedszkolnym
- Prawidłowy przyrost zasobu słownictwa i dźwięków : 3 lata (samogłoski a,o,e,u,ą,ę,y,i , spółgłoski m,n,j, ł, l , p, b, t, d, k, g oraz w, ś, ź, h, f ) 4 lata ( ć, dź , s, z, c, dz ) 5 lat ( sz, ż, cz, dź , r ) pierwszy rok - słowa, 2 lata - rozwój słów i zdań , 3 lata rozwój zdań, 4 lata rozwój wypowiedzi . Wszelkie opóźnienia mowy mogą mieć wpływ na dalszy jej rozwój.
- Normatywny rozwój umiejętności mówienia, która podlega w sposób naturalny zmianom
- Możliwości wewnętrzne dziecka czyli jak połyka, gryzie , oddycha, jaką ma pozycję języka w stanie spoczynku lub w czasie mówienia, możliwości dziecka psychiczne, koncentracja uwagi, możliwości słuchowe, możliwości ruchowe , możliwości wzrokowe ( motywacja do opowiadania co widzi )itp.
- Możliwości zewnętrzne : zachowania najbliższego otoczenia, prawidłowe wzory , mamy , taty, babci, dziadka , kontakt z rówieśnikami, kontakt z nauczycielami. Zachowania komunikacyjne otoczenia czyli pewne poczynania , które motywują do mówienia, komunikacji, właściwe reagowanie na komunikację również tą pozawerbalną : gesty, mimikę twarzy,
- Wspólne spędzanie czasu z opiekunami polegające na bezpośrednich rozmowach, dialogach, dzielenie się wspólnymi wrażeniami, ograniczanie zastępników : telewizji, Internetu itp. A także czytanie razem z dzieckiem książek dziecięcych.
- Dbanie o ogólny rozwój dziecka czyli między innymi rozwój fizyczny , jego sprawność motoryczna : jak biega, skacze, jeździ na rowerze, wspina się na drabinki, rysuje, pisze, a także dbanie o prawidłowy słuch, minimalizowanie chorób uszu
Zapewnienie dziecku jak najwięcej doświadczeń, urozmaicanie środowiska , rozwijanie do mówienia np. udział- w kółku teatralnym, plastycznym, sportowym
- Reagowanie na zbyt długie używanie niegramatycznych wypowiedzi, niewyraźnych, pieszczących się, niedbałych, gwarowych
- Odpowiednie reagowanie na nieprawidłowy rozwój mowy dziecka, ( diagnoza, w razie czego terapia logopedyczna w odpowiednim momencie) nie czekanie, aż samo minie lub dziecko wyrośnie
- Chwalenie dziecka za wypowiedzi : np. „ Ładnie to powiedziałeś” „Ciekawe to co mówisz” „Opowiedz mi, co o tym myślisz”
- Przede wszystkim słuchanie co dziecko mówi, co chce nam przekazać.
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły