• Prawidłowy rozwój mowy
      • Prawidłowy rozwój mowy

      • 03.04.2020 10:56
      • WARUNKI DO PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY DZIECKA W WIEKU SZKOLNYM
        1. Prawidłowy rozwój mowy w wieku niemowlęcym i przedszkolnym
        2. Prawidłowy przyrost zasobu słownictwa i dźwięków  : 3 lata (samogłoski a,o,e,u,ą,ę,y,i , spółgłoski m,n,j, ł, l , p, b, t, d, k, g  oraz w, ś, ź, h, f  )  4 lata ( ć, dź , s, z, c, dz )  5 lat  ( sz, ż, cz, dź , r  )  pierwszy rok - słowa,  2 lata - rozwój słów i zdań , 3 lata rozwój zdań, 4 lata rozwój wypowiedzi . Wszelkie opóźnienia mowy mogą mieć wpływ na dalszy jej rozwój.
        3. Normatywny rozwój umiejętności mówienia, która podlega w sposób naturalny zmianom
        4. Możliwości wewnętrzne dziecka czyli jak połyka, gryzie , oddycha, jaką ma  pozycję języka w stanie spoczynku lub w czasie mówienia,  możliwości dziecka psychiczne, koncentracja uwagi, możliwości słuchowe, możliwości ruchowe , możliwości wzrokowe ( motywacja do opowiadania co widzi )itp.
        5. Możliwości zewnętrzne : zachowania najbliższego otoczenia, prawidłowe wzory  , mamy , taty, babci, dziadka , kontakt z rówieśnikami, kontakt z nauczycielami. Zachowania komunikacyjne otoczenia czyli pewne poczynania , które motywują do mówienia, komunikacji, właściwe reagowanie na komunikację również tą pozawerbalną : gesty, mimikę twarzy,
        6. Wspólne spędzanie czasu z opiekunami polegające na bezpośrednich rozmowach, dialogach, dzielenie się wspólnymi wrażeniami, ograniczanie zastępników :  telewizji, Internetu itp. A także czytanie razem z dzieckiem książek dziecięcych.
        7. Dbanie o ogólny rozwój dziecka czyli między innymi rozwój fizyczny , jego sprawność motoryczna : jak biega, skacze, jeździ na rowerze, wspina się na drabinki, rysuje, pisze, a także dbanie o prawidłowy słuch, minimalizowanie chorób uszu

        8. Zapewnienie dziecku jak najwięcej doświadczeń, urozmaicanie środowiska , rozwijanie do mówienia np. udział
        9. w kółku teatralnym, plastycznym, sportowym
        10. Reagowanie na zbyt długie używanie niegramatycznych wypowiedzi, niewyraźnych, pieszczących się, niedbałych, gwarowych
        11. Odpowiednie  reagowanie na nieprawidłowy rozwój mowy dziecka, ( diagnoza, w razie czego terapia logopedyczna w odpowiednim momencie) nie czekanie, aż samo minie lub dziecko wyrośnie
        12. Chwalenie dziecka za wypowiedzi : np. „ Ładnie to powiedziałeś” „Ciekawe to co mówisz” „Opowiedz mi, co o tym myślisz”
        13. Przede wszystkim słuchanie co dziecko mówi, co chce nam przekazać.
      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 Im. Majora Henryka Sucharskiego w Świnoujściu
      • Tel./Fax: 091-321 52 32 kom.727712558
      • 72-602 Świnoujście ul. Białoruska 2 Poland
      • pedagogszkolanr2@gmail.com kom. 727 797 161
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • liczba odwiedzin: 9655